کد خبر : 637
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

ثبات اقتصادی، عامل مهمی در کاهش انتظارات تورمی است

ثبات اقتصادی، عامل مهمی در کاهش انتظارات تورمی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به بامداد اقتصاد گفت: برای ایجاد ثبات اقتصادی باید زیر ساخت های مورد نیاز بخش تولید و بازار کارفراهم شود تا با افزایش تولید و صادرات غیر نفتی شاهد ثبات اقتصادی و ارز آوری و به تبع آن ثبات ارزی در اقتصاد ایران باشیم.

فرشته حداد صاحبقرانی- به گزارش بامداد اقتصاد، مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درگفت و گو با بامداد اقتصاد در خصوص اهمیت موضوع ثبات اقتصادی به عنوان پیش زمینه مورد نیاز در تثبیت نرخ ارز گفت: ثبات اقتصادی یا تثبیت اقتصاد از آن جهت حائز اهمیت است که بر روی موضوع کاهش تورم و رشد تولید بسیار تاثیر گذار است. در پی کاهش نرخ تورم و پیش بینی پذیر شدن اقتصادی و تثبیت نرخ ارز، سرمایه ها علاقمند به حرکت به سمت تولید و فعالیت های مولد میشوند؛ بنابراین اقتصاد در مسیر و ریل گذاری درستی قرار می گیرد که به نفع همه فعالیت های مولد تمام می شود.

وی خاطر نشان کرد: مساله اصلی این است که اثرات ثبات اقتصادی که به کاهش نوسانات نرخ ارز منتهی می شود عامل مهمی در کاهش انتظارات تورمی و در نهایت مهار تورم است. آنچه در موضوع زمینه سازی برای ثبات اقتصادی لازم است که باید بدان دقت شود سیاست گذاری های درست مالی و پولی است تا شاهد کاهش روند تورم باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: شرایط رسیدن به ثبات اقتصادی نسبی از سوی سیاست گذاران و مسوولین و قانونگذاران ایجاد می شود، یعنی آنها با اعمال سیاست های درست و قوانینی که به نفع فعالیت های مولد و به زیان فعالیت های دلالی منفعت طلبانه ای است که منفعت عده کمی در قبال زیان عده بزرگی است کمک شایان توجهی به رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی می کنند؛ پس بخشی از مسوولیت تحقق رشد اقتصادی وابسته به نوع عملکرد دولت و مجلس و حاکمیت و بانک مرکزی است.

مرتضی عزتی معتقد است: با سیاست گذاری های درست و جذب سرمایه ها راه برای سرمایه گذاری در بخش های مولد باز می شود، ضمن اینکه بخشی از درآمدهای ملی نیز زیرساخت های مورد نیاز تولید هزینه شود.

وی در این باره توضیح داد و گفت: با ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و تولیدی، فعالیت های تولیدی رشد می کند، مسیرهای واردات و صادرات کالا بیش از پیش تسهیل می شود، هزینه هایی که در نوسازی بخش های حمل و نقل می شود مسیر مورد نیاز اقتصاد کشور را برای رشد و ثبات فراهم می کند، پس برای دست یابی به ثبات اقتصادی باید مسیرهای مورد نیاز آماده شوند تا به تدریج با توجه به مزیت های استانهای مختلف و همه فعالین و اثر گذاران در اقتصاد کشور بتوانیم به سمت ثبات هر چه بیشتر اقتصادی حرکت کنیم.

این کارشناس وتحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو معتقد است: بخشی از ثبات اقتصادی وابسته به حمایت از نیروی کار و تسهیل فضای کسب و کار است. حمایت از نیروی کار منجر به افزایش توان تولید و در نهایت رشد صادرات غیر نفتی و درآمد زایی غیر تورمی دولت می شود، بنابراین برای ایجاد ثبات اقتصادی باید زیر ساخت های مورد نیاز بخش تولید و بازار کارفراهم شود تا با افزایش تولید و صادرات غیر نفتی شاهد ثبات اقتصادی و ارز آوری و به تبع آن ثبات ارزی در اقتصاد ایران باشیم.

چاپ خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.